Vladimir Milisavljević

Kada su ljudi nicali iz zemlje

100,00 HRK s PDV-om Dostava: 3 do 5 radnih dana

ISBN: 978-86-86525-73-4

Nakladnik: Fedon

Godina izdavanja: 2016.

Uvez: meki

Br. stranica: 368

Količina:

O knjizi:

Riječ autohtonost, koju je moguće prevesti kao samoniklost, ili starosedilaštvo, ipak je, sugerira Milisavljević, najbolje ostaviti neprevedenom jer ta grčka riječ – sastavljena od zamjenice autos (sâm) i imenice khthôn (zemlja) – sadrži neprevodiv trenutak, naime u svojoj izvornoj varijanti ona označava onoga tko je, doslovno, rođen iz same zemlje. Upravo tu nijansu, na početku knjige jedva uočljivu i tanku kao konac, Milisavljević hvata pojmovnim pincetama, da bi, kako tekst odmiče, ta nit prerastala u istinsku žilu plemenitog materijala, pa su pincetu zamjenila malo robustnija oruđa: najprije kliješta, onda čekić koji postaje malj, zatim bušilica, najzad pravo pojmovno čudovište – Platon osobno. Dakle, autohton je onaj ko je rođen ne na određenoj zemlji, već onaj ko je rođen iz same zemlje. Pisac reč shvata doslovno i izvodi doslovne implikacije: šta je kod Grka značilo da je neko rođen iz zemlje? U prvom odgovoru silazimo do mitova o nastanku Atine i Tebe, sa sve razigranim i libidinoznim grčkim bogovima, spremnim na svakojake podlosti, lukavstva, igre moći, a naročito ljubavno-seksualne pothvate, uz učešće prvih, mitskih junaka i živopisnih čudovišta. Tu se, recimo, hromi i pohotni Hefest ustremi na polusestru Atenu u namjeri da je obljubi, ali mu ova izmakne pa Hefestovo sjeme završi na zemlji, to jest u zemlji, u Geji. Geja, logično, rodi Erihtonija, čiji će potomci osnovati Atinu. Da stvar bude zamršenija, na istu ideju dolaze i Spartanci. Majstorstvo kojim Milisavljević prodire u mitove i, ako se tako smije reći, mitskim sredstvima pristupa mitovima – priča priču o pričama – uzbudljivo je koliko i mitovi sami: da bi se čitalac snašao u gustom tkanju često zamornih mitova potreban je dobar vodič. Ali kada vas provede kroz to tko-je-koga-zbog-čega-i-na-koji-način, Milisavljević prelazi na filozofsko tumačenje koje sklapa cjelinu i autohtonost dovodi do pojma. Milisavljevićevu knjigu s radošću bi dočekala bilo koja kultura.